Berichten van de greenkeepers: COURSE UPDATE

Geplaatst: 04-10-2019

Het mooie herfstweer bleef grootste deel van de afgelopen maand september hangen en op het einde van de maand gaf moeder natuur ons de lang verwachte regenbuien. Het stof is weer geblust en de natuur kan weer bekomen.

Ook op onze jaarlijkse greenkeeperswedstrijd  was het weer mooi weer. Wij als greenkeepersteam willen de 101 deelnemers en het bestuur en exploitant bedanken voor deze prachtige dag. Wij hopen jullie volgend jaar terug te zien.

In de week vooraf gaande aan de greenkeeperswedstrijd hebben we de greens holbelucht met 8 mm pennen en doorgezaaid met 100% roodzwenkgras. Op 27 september kwamen de jonge grasplantjes uit de grond te voorschijn.

COURSE UPDATE:

1. De dollarspot is toch altijd lichtjes actief gebleven deze maand waardoor op sommige greens meer gele plekjes zijn ontstaan. Op het einde van de maand september hebben we de greens nog lichtjes bemest met een organische korrelmest. Met deze bemesting geven we het gras een lichte voeding zodat de dollarspotschade gedeeltelijk kan herstellen. Voor het gras is het weer een moeilijk jaar geweest en weinig golfbanen hier in de omgeving zijn ongeschonden uit de zomer gestapt. Dollarspot en zomerfusarium zijn dit jaar op vele golfbanen op bezoek geweest. De ene greenkeeper heeft het chemisch bestreden en andere banen hebben dit probleem aangepakt volgens de IPM module.

2. De droogte zijn we redelijk goed doorgekomen. We hebben nog veel kale plekken maar hopen deze nog doortezaaien. Als het weer het nog toelaat gaan we de kale plekken rond de greens en de fairways doorzaaien met een mengeling van Engels raaigras en roodzwenkgras.

3. We gaan langzamerhand de maaihoogte verhogen van 4,5 mm naar 5 mm en later in het jaar naar 6 mm. Hogere maaihoogte wil zeggen meer blad dus meer zonnepanelen. Dus kan de plant meer suikers aanmaken (fotosynthese).

4. De volgende diagram is interessant om uitteleggen waarom bladeren in de herfst van kleur veranderen:

Graag tot de volgende keer met meer course updates.